Du har inga varor i korgen
Lagen leder till mer synd – Jesus ger rättfärdighet
Det är så lätt för oss att tro att Guds avsikt med Moselagen och de tio buden var att hindra oss från att synda, men så är inte fallet. Det är faktiskt tvärtom.
I första Korintierbrevet 15:56 kan vi läsa att syndens makt kommer av lagen, i andra översättningar står det att syndens kraft ges av lagen. Ordet för “makt” i den grekiska grundtexten är “dynamis”, som betyder kraft. Från det ordet kommer t.ex. vårt ord för dynamit, som är en explosiv kraft. Man kan säga att synden får en explosiv kraft av lagen. I Romarbrevets sjunde kapitel kan vi läsa om hur budordet väckte synden till liv, att synden är död utan lagen och att våra syndiga begär väcktes till liv av lagen.
Romarbrevet 6:14 säger att synden inte ska härska över oss på grund av att vi inte längre står under lagen. Vi kan alltså utläsa av bibeln att lagen inte stoppar eller stävjar synd utan tvärtom väcker synden till liv, förstärker den och ger den kraft.
Det betyder att om vi vill ha mer synd i våra församlingar så bör vi predika mer av lag och budord, eftersom lagen väcker synden till liv och ger synden kraft.
Trots att detta står så tydligt i vår bibel tänker de flesta kristna att lagens uppgift är att stävja synden. Man säger saker som “Men utan lag kan vi ju synda hur mycket som helst.” Men bibeln säger det motsatta. Lagen väcker synden till liv och utan lagen är synden död och utan makt över oss.
Vill du ha mer synd i din församling? Det är enkelt, predika mera lag och budord.
Självklart vill ingen ha mer synd i sin församling och då gäller det att visa det bibeln faktiskt säger, nämligen att Jesus är lagens slut, till rättfärdighet för den som tror. Att vi inte längre lever under lagen utan under nåden.
Men om den bara leder till mer synd, varför kom då överhuvudtaget lagen?
Jo, bibeln förklarar att lagen gavs för att uppenbara synden och visa på behovet av en Frälsare – Jesus. Synden fanns i världen innan lagen kom men när lagen kom så blev synden uppenbarad. Det står också att när lagen kom in så blev synden större, eftersom synden har sin kraft ifrån lagen.
Lagen kom alltså för att uppenbara synden och visa på hur syndig synden är; den kom inte för att stoppa utan för att förstärka den.
Den som kom för att stoppa synden var Jesus Kristus. Det är han som är lagens slut, till rättfärdighet för var och en som tror.
Men, kanske du tänker, ska vi inte balansera nåden med lag? Jag kan förstå att du tänker så för du har hört predikningar som säger att lagen gavs genom Moses och att nåden och sanningen kom med Jesus Kristus. Därefter har predikanten förklarat att nåden måste kompletteras med sanning och med sanning har man då menat att tala om för folk vad som är fel med dem.
Sanningen och nåden är dock inte motpoler.
Jesus är nåden personifierad och nåd är oförtjänt favör från Gud. Vi förtjänade inte att Gud utgav son till soning för våra synder, men oförtjänt gav Gud sin ende son för oss. Nåden är Jesus Kristus själv och i honom har vi alla oförtjänt favör att få från Gud. Sanningen är inte motsatsen till Jesus och hans oförtjänta favör. Jesus själv sa “jag är vägen, sanningen och livet. Jesus själv är sanningen och sanningen är inte vad som är fel på dig. Sanningen är vad Gud genom sin barmhärtighet och nåd har gjort genom Jesus Kristus för att friköpa dig från lagen och syndens makt. Sanningen är att du nu är rättfärdig i kraft av det Jesus gjort.
Vill vi predika nåd och sanning så måste vi förstå att nåden i sig är sanningen. Ordet sanning kan även översättas till verklighet eller realitet, så skriftstället kan även utläsas som “nådens realitet”. Jesus kom med nådens realitet, med nådens verklighet.
Ja, vi har i sanning fått nåd utöver nåd, favör utöver favör. Inte nog med att Jesus tog på sig all vår synd och allt straff för synden. Utöver det har han också öst ut all Guds favör över våra liv. Detta är de goda nyheterna som vi är kallade till att predika.
Vi är inte kallade att predika lag och nåd, utan enbart nåd.
Satan betyder åklagare och det åklagaren önskar är att vi tar tillbaka lagen, så att han kan anklaga oss inför Gud, men där det inte finns någon lag tillräknas inte heller någon synd. Den som vill predika lag och nåd, istället för enbart nåd, spelar åklagaren i händerna. I Kolosserbrevet kan vi läsa att Jesus har avväpnat alla makter och myndigheter genom att spika handskriften till korset. Handskriften är det enda Gud har skrivit med sin hand, nämligen de tio budorden. Jesus har spikat budorden på korset så att Satan och hans anhang inte kan anklaga oss längre.
Men det står ju att “inte en prick eller ett tecken av lagen ska förgå, förrän Himmel och Jord förgå…”, tänker nu någon som läser detta. Ja, det är sant att det står så, men det står också; “… förrän allt är fullbordat”. Jesus kom när tiden var fullbordad (Gal 4:4) och fullbordade först lagens alla krav på efterlydnad genom att leva hela sitt liv prickfritt under lagen (Heb. 4:15). Han tog sedan på sig lagens alla krav på straff för vår räkning på korset (Rom 8:3), varpå han utropade:”Det är fullbordat!”
Som Jesus själv sa, “Jag har inte kommit för att upphäva lagen, utan för att fullborda den. Inte en prick eller ett tecken av lagen ska förgå, förrän allt är fullbordat”. Lagen är fullbordad och därför är Kristus lagens slut, till rättfärdighet för den som tror (Rom 10:4).
Men hur ska vi veta vad som är rätt och fel om vi inte har lagen? Kära vän det är just därför vi har fått Anden, sanningens Ande som ska vägleda oss och visa oss vägen fram. Vi kan inte blanda det gamla förbundet med det nya förbundet.
Det gamla förbundet, dödens ämbete inristat i stenar, är lagens förbund, bokstaven som dödar. Det nya förbundet är Andens förbund som levandegör oss, som tidigare var döda stenar. Vi är nu levande stenar i ett nytt tempel av den Helige Ande. Jesus sa “Jag ska sända er min Ande och han ska ta av mig och förkunna för er allt vad jag har sagt.
Kära vän, att gå tillbaka till lagen när vi fått Anden är som att gå från livet till döden. Att blanda in lite lag i vår undervisning är som att blanda in lite död i livet. Nej, låt vår undervisning och predikan handla om Jesus Kristus och hans nåd, för det är i honom vi lever och är till.
Blanda inte död med liv för lagens frukt är synd, fördömelse och död, medan Jesu frukt är rättfärdighet, försoning och liv – liv i överflöd.
Rickard Sallander är född och uppväxt i en icke-kristen familj i Stockholmsområdet. Han fick ett radikalt möte med Jesus under en pubrunda, 33 år gammal, och brinner sedan dess för att predika nådens evangelium. Rickard jobbar för närvarande i Vasakyrkan i Örebro och reser dessutom runt och predikar och undervisar i kyrkor och på bibelskolor såväl i Sverige som utomlands.
Gästkrönika