Du har inga varor i korgen
Rättfärdighet är en gåva
För många verkar ordet “rättfärdighet” skrämmande, någonting man kämpar för att uppnå med olika andliga ansträngningar, men hur mycket man än försöker verkar det omöjligt.
Resultatet blir lätt en känsla av oduglighet och hopplöshet, till och med varmt troende människor kan undra om det kristna livet verkligen fungerar. När vi får upp ögonen för det Nya Förbundet och Jesu fullbordade verk på korset, blir rättfärdighet ett ord med en positiv klang. Vi inser att den enda rättfärdighet som har något värde är Jesu egen rättfärdighet och vi tar emot den som en fri gåva.
Utan full visshet att Kristi rättfärdighet är vår rättfärdighet genom tro kommer vi aldrig att ha kraft att leva det kristna livet, inte heller frimodighet att uppleva att Guds övernaturliga kraft verkar igenom oss. Vissheten om Jesu rättfärdighet i oss gör att vi växer upp från att ha varit andliga barn till fullvuxna troende. Hebréerbrevets författare skriver att om vi är “okunniga i undervisning om rättfärdighet” är vi andliga barn (Hebr 5:13). Sann andlig mognad kommer av att vi tror på ordet om Jesu Kristus, var rättfärdighet.
Gud är fullkomligt rättfärdig och därför kan Han inte acceptera något mindre. Detta åstadkommer ett problem; Å ena sidan vill Gud ha gemenskap med oss, men denna gemenskap blir omöjlig inför det faktum att även våra bästa försök till rättfärdighet inte är något annat än en ”solkig klädnad”. Dilemmat är att Gud älskar människan, men hatar orättfärdigheten. Hur kan då Gud ha gemenskap med skapelsen som Han älskar? Genom att låta sin egen rättfärdighet tillräknas oss. De goda nyheterna är att Jesu rättfärdighet är vår genom tro. Det är därför som Bibeln kallar oss ”heliga”, “ostraffliga”, “felfria”, “utan fläck och skrynka” och ”otadliga”. När vi tar till oss det Gud säger om oss, upphöjer vi inte oss själva, utan Jesus i oss.
Paulus skriver att vi “i Honom skulle stå rättfärdiga inför Gud” (2 Kor. 5:21). Johannes säger att Jesus, Den rättfärdige, är på Faderns högra sida och för vår talan (1 Joh 2:1). Rättfärdigheten är alltså en person, Jesus Kristus själv. (1 Kor 1:30).
Djävulen skjuter tomma skott
Alla dessa uttalanden om hur vi nu är rättfärdiga går tillbaka till Jesu död, där Han tog vår synd och skuld och den naglades fast vid korset. Detta fick två följder; först blev vårt skuldbrev utsuddat och sedan blev “väldena och makterna ” avväpnade och “gjorda till allmänt åtlöje” (Kol 2:14-15). Lägg märke till denna koppling mellan syndens betalning och djävulens avväpnande.
Hur fördömer djävulen dig? Använder han inte tankar och handlingar i ditt förflutna för att anklaga dig? Ser du hur Jesu död på korset tog bort din synd och avväpnade djävulen i ett enda svep? Eftersom vår orättfärdighet, i tanke, ord och gärning, blev naglad fast vid korset, har djävulen inga kulor av anklagelser att skjuta mot dig. Din synd och dina felsteg är redan betalade. När du tror att dina synder har naglats fast vid korset och att Jesus är din rättfärdighet nu, blir djävulen hänvisad till att fyra av tomma skott emot dig.
Rättfärdighetens frukter
Effekterna av Jesu rättfärdighet inplanterad i oss är stora. Vi ställs fram inför Guds ansikte “heliga, fläckfria och oförvitliga” (Kol. 1:22). Detta syftar inte till någon gång i framtiden; det är vår nuvarande ställning.
1.Vi är fria från fördömelse, därför att “Det är Gud som frikänner, vem är den som fördömer? Kristus Jesus är den som har dött, ja, än mer, den som har blivit uppväckt och som sitter på Guds högra sida och ber för oss” (Rom 8:34).
Den ende som skulle kunna fördöma oss och förklara oss ovärdiga är Jesus, men istället har Han gjort oss rättfärdiga, ”utan fläck eller skrynka” inför Gud (Ef 5:27). Kanske du vill bekänna vad Gud säger om dig. Säg det högt, “Jag är helig, fläckfri och har fritt tillträde inför Gud. Jesu död har rättfärdiggjort mig och jag är fri från fördömelse.”
2. Synden ar betald. Vilken grund står vi på? Evangeliets! Paulus skriver, “Rättfärdighet från Gud uppenbaras i evangelium, av tro till tro, som det står skrivet: Den rättfärdige skall leva av tro” (Rom 1:17). Guds vrede mot synd uppenbarades på korset, där Gud gjorde vad Han hade velat göra hela tiden: Han gjorde upp med synd. Gud straffade synden en gång för alla och det straff, som vi förtjänade, föll på Jesus. I och med att våra synder är betalda, är nu vägen öppen för oss att ta emot Jesu rättfärdighet.
Gud demonstrerade sin rättfärdighet, “därför att i sin tålmodighet hade han lämnat de synder som förut hade blivit begångna ostraffade, i den tid som nu är ville Han visa sin rättfärdighet” (Rom 3:21-26).
Gud tar alltså inte lätt på synd; nej Han gav synden det allra strängaste straff. Före korset hade Gud “förskoning” och “överskylde synder”. Det finns många tillfällen i Gamla Testamentet när olika människor skulle ha blivit straffade för sina synder, men Gud hade överseende därför att Han visste att den slutgiltiga betalningen för synd skulle utföras genom Jesus. Nu ser vi tillbaka på den fulla betalningen som blivit gjord för vår skull och vi får njuta av frukterna av Jesus fullbordade verk.
3. Våra böner förmår. Det är inte de ivriga bönerna som uträttar mycket utan de “ivriga bönerna av en rättfärdig person” (Jak 5:16). Så länge du ber utifrån din egen rättfärdighet blir dina böner ineffektiva. Sådana böner är verkningslösa och försätter dig i en position där Gud inte kan visa sin godhet emot dig. När våra böner istället vilar på Jesu rättfärdighet uträttar de mycket.
4.Vi är befriade från egna ansträngningar. När vi inser att Jesus är vår rättfärdighet blir religiösa handlingar och ”andliga” ansträngningar för att behaga Gud överflödiga och löjliga.
5.Vi har en ny identitet. Vi är nya skapelser i Kristus (2 Kor. 5:17), allt har blivit nytt. Vi är inte knapphändigt renoverade mänskliga varelser, vi har blivit delaktiga av gudomlig natur; vi är en ny sorts person. Varje varelse har en natur av sitt eget slag vare sig det är fågel, fisk, katt eller hund. Vi kan låtsas att en fågel har en fisks natur och försöka få den att leva i vatten, men det kommer snart visa sig att våra godaste intentioner inte bär någon frukt. Du kan låtsas att en ko är en travhäst, sadla den och träna den på alla sätt men du kommer att upptäcka att kon fortfarande har en kos natur och en kos förmågor. På liknande sätt kan vi klä upp en syndare i fina kläder, sätta en psalmbok och en Bibel i hans händer och förmå honom att tala kristna ord, men om hans natur aldrig blivit förvandlad blir våra ansträngningar fruktlösa. Med Jesu rättfärdighet tillräknad oss får vi en ny natur, vi är inte knapphändigt uppklädda syndare, vi har blivit heliga inför Gud.
6.Vi har seger över synd. Romarbrevet kapitel 7 ger oss en bild på en person som är gift med sin egen självansträngning, lagen, och försöker att övervinna synd genom att utföra goda gärningar. Trots goda intentioner misslyckas han, blir frustrerad och utbrister “Jag arma människa”. I Romarbrevet kapitel 8 finner vi en person gift med Kristus. Både lagen och Kristus är heliga, ostraffliga och perfekta, men lagen är kraftlös, medan Kristus är full av kraft.
7.Vi är trygga i Jesus därför att “om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern – Jesus Kristus som är rättfärdig” (1 Joh 2:1). Dina misslyckanden gör inte Jesu rättfärdighet om intet. Ofta frågar man mig, “Pastor Peter, om jag syndar, om jag misslyckas, vad händer då? Om det skulle hända, har djävulen fortfarande inte med det att göra och synden är inte starkare än det Jesus gjorde på korset.
Föreställ dig en vågskål, i den ena skålen ligger dina synder och felsteg och i den andra Jesu död på korset. Vilken väger tyngst? Det Jesus gjorde är oändligt mer kraftfullt än något av våra försök . Inte undra på att Salomo skrev, “Ty den rättfärdige kan falla sju gånger och resa sig igen men de ogudaktiga stupar när olyckan kommer” (Ords 24:16). Lägg märke till att den som har blivit rättfärdig kan falla. Det står inte att du måste falla, därför att vi kan leva i seger över synd, men det kan hända och om det sker kommer du att “resa dig igen”. En person med Kristi rättfärdighet har en inneboende natur som får honom att resa sig igen.
Sätt en örn ibland en flock kycklingar, örnen kommer ändå att breda ut sina vingar och flyga därför att det är en örns natur. En kristen kan vara omringad av misslyckanden och nederlag, men den rättfärdiga naturen i den troende får honom att resa sig igen. Kom ihåg att ingenting kan göra om intet det Jesus har gjort för dig. Hans rättfärdighet är garanterad i evighet och det är omöjligt att den skulle misslyckas.
8. Vi har kraft på insidan. En del menar att genom att undervisa om rättfärdigheten som en gåva, blir folk uppmuntrade att leva ett syndfullt liv. Inte alls! Ett sådant resonemang är både löjligt och ologiskt. Hur skulle en förökad medvetenhet om din nya rättfärdiga natur få dig att synda mer? I själva verket är detta det enda botemedlet för synd.
Religion lär att du behöver förändra dina handlingar, korsfästa ditt kött och ta itu med synden i ditt liv för att Guds välsignelse ska kunna flöda. Evangeliet lär motsatsen. Ta emot den fria gåvan av Guds rättfärdighet och Hans välsignelse så “kommer ni inte att göra vad köttet begär” (Gal 5:16). Ofta har den som tror på Jesu nåd och en lagisk person (en som blandar lag och nåd) samma moraliska övertygelser. Båda dessa grupper tror att det är fel att ljuga, stjäla, begå äktenskapsbrott etc. men orsaken varför vi vill leva heligt skiljer sig avsevärt. Den lagiska personen vill vara helig för att behaga Gud så att Gud ska förlösa välsignelse över deras liv, medan den Jesustroende lever heligt därför att han har tagit emot rättfärdigheten och välsignelsen från Gud som en fri gåva. Den Jesustroende lever ut den han är på insidan, medan den lagiske försöker bli något han inte är. Vi lever rättfärdigt, därför att vi har tagit emot Jesu rättfärdighet. Var den du är; en ny skapelse i Kristus.
Peters blogg