Jesus åsidosatte Lagen genom att fullborda den.

När folk följer med på en av våra kampanjer, brukar de ofta säga; ”Peter, höjdpunkten för mig var att delta i seminariet ’Gospel Revolution’. Det förändrade mitt liv”. Under seminariet, som pågår i tre dagar för jag deltagarna från en syn på Skriften som blandar lag och nåd, fram till att evangeliet till 100% är ett Guds nådesförbund.

Seminariets sista dag innehåller en frågestund. Detta är min favoritdel för frågorna avslöjar hur uppmärksamt pastorerna har lyssnat. En av de vanligaste frågorna är; ”Peter, hur ska vi förstå Jesu ord att Han inte kom för att upphäva lagen, utan för att fullborda den?” Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Jag säger er sanningen: Innan himmel och jord förgår ska inte en bokstav, inte en prick i lagen förgå, inte förrän allt har skett (Matteus 5:17-18).

Undervisningen i Matteus kapitel 5 träffar själva hjärtat av budskapet om nåd kontra lag.

Först, varför betonade Jesus att hans avsikt inte var att tillintetgöra lagen? Uppenbarligen anklagades han för att göra just det. Vi vet, utifrån de fyra evangelierna, att fariséerna och de skriftlärda trodde att Jesus försökte förstöra Mose lag, men Jesus insisterade att Han inte upphävde, utan Han fullbordade lagen.

Jesus omtolkar Bibeln

Innan vi tittar på nyckelordet – fullborda – låt oss se sammanhanget. I detta kapitel introducerar Jesus tanken att Bibeln måste omtolkas i ljuset av evangeliet. Han räknar upp en lista med påståenden, som vart och ett börjar med, ”ni har hört det sägas”, och sedan, men jag säger er”. Gång på gång tar Jesus ett gammaltestamentligt påstående och sedan omtolkar Han det.

I Gamla testamentet var problemet mord, men enligt evangeliet är det vrede (Matteus 5:21-22).

  • I GT gällde ”öga för öga och tand för tand”, men nu är uppmaningen att ”inte stå emot den som är ond” (Matteus 5:38-39).
  • I GT skulle vi ”älska vår nästa och hata vår fiende”, medan evangeliet lär oss att ”älska våra fiender och be för de som förföljer oss” (Matteus 5:43-44).

Betyder detta att den gammaltestamentliga lagen skulle förbli intakt, vilket vissa hävdar? Absolut inte, eftersom Jesus med all ty-bud-gammal-tydlighet motsäger och åsidosätter gammaltestamentliga principer och lagar. Ifrån fariséernas synvinkel verkade som att Jesus upphävde lagen, men Jesus nekade och sa att Han fullbordade den.

Betydelsen av ordet fullborda

Ordet fullborda har två betydelser. Det kan antingen betyda (1) att möta alla lagens krav, eller (2) att fullända (fullkomna) lagen, att göra lagen komplett. När vi läser Jesu predikan ser vi att Jesus inte alls ville möta lagens krav. Nej, Han kom för att fullända den. Jesus har inget överseende med lagens paragrafer att ta öga för öga eller tand för tand. Istället gör Jesus, på grund av kärlek, motsatsen till det som lagen föreskrev, och på så sätt fulländar han den. Kärleken själv sväljer Mose lag.

Jesus bröt lagen

Det finns många exempel som visar vad Jesus menade med frasen, att fullborda lagen. Han talade uppenbarligen inte om att tillämpa varje bokstav i lagen, för på varje sida i evangelierna ser vi hur Jesus bröt mot Mose lag.

 

  • Jesus bröt sabbatsföreskrifterna.
  • Jesus rörde vid det som var orent.
  • Jesus åt och drack med syndare.
  • Jesus förlät en kvinna som begått äktenskapsbrott, istället för att tolerera dödsdomen som Mose lag föreskrev.

 

Kort sagt, Jesus chockerade ständigt de som religiöst sökte hålla lagen.

 

I berättelsen om mannen med den förtvinade handen, som blev helad i synagogan på Sabbaten, ser vi att Jesus retade upp fariséerna och de skriftlärda (Lukas 6:9-11). Varför skulle Jesus avsiktligt “förarga” de religiösa ledarna? På ett annat ställe föreslog de religiösa ledarna att, ”Det finns sex dagar då man ska arbeta. På dem kan ni komma och bli botade, men inte på sabbatsdagen” (Lukas 13:14). Varför kunde inte Jesus vänta en dag med helandet? Svaret är uppenbart: Jesus konfronterade avsiktligt de som hävdade att Mose lag var vägen till rättfärdighet.

 

I Matteus kapitel 23 avvisade Jesus skarpt de religiösa ledarna som höll på lagen, eftersom deras regler och förordningar sårade människor och förde dem bort från Gud. Det är inte konstigt att de religiösa ledarna såg Jesus som en lagbrytare, en som förnekade Skrifterna. Jesus å andra sidan sa att Han gjorde sin Faders vilja.

 

Dåraktigheten fortsätter

Jesu undervisning i Matteus kapitel 5 är besvärlig för de som hävdar att vi än idag måste blanda lag och nåd (och det finns många sådana). Här är kruxet: de som anser att vi måste hålla lagen är skyldiga att hålla varje bokstav och prick (Matt 5 :18). Det är inte tillräckligt att handplocka några få favoritbud.

 

Varje ”bokstav och prick” är mer än de 10 budorden, det innefattar varje detalj i de moraliska och ceremoniella lagarna. ”Ingen avbild” – där far alla smycken och statyer. Du kan inte ha på dig kläder gjorda av blandade material, som exempelvis ull och linne, bara ett slags textil åt gången. Det finns regler kring att gå på toaletten, för kvinnans menstruationscykel, för att fostra – och till och med döda – upproriska barn.

 

Finns det verkligen någon ibland oss som vill försöka hålla varje ”bokstav och prick” i lagen? Även de som hävdar att de håller lagen, håller i bästa fall endast några få favoritlagar. Men var vid gott mod, för även under det Gamla Testamentet visste Gud att Israels folk inte kunde hålla varje bokstav och prick i lagen, det var därför de tilläts närma sig Gud genom offer istället för genom sina egna gärningar.

 

Inte mycket har förändrats på 2000 år. Idag är många kristna fortfarande förvirrade, precis som vissa av de judiska troende vi läser om i Apostlagärningarna.

 

En del har bytt gudstjänstdag från söndag till lördag, och tänker att de genom att göra så behagar Gud. Andra tror att har den en judisk bönesjal på sig ökar chansen att få sina böner besvarade. Ytterligare andra tror att en ”extra smörjelse” förlöses genom att man blåser i shofaren. Andra menar att de har upptäckt en “stor sanning” om att hålla de hebreiska högtiderna eller att följa den hebreiska kalendern. Jag argumenterar inte emot alla dessa olika fenomen här. Istället rekommenderar jag en rejäl genomläsning av Paulus brev till galaterna och till kolosserna. Dessa brev blir en bra kur för dåraktig religiositet.

 

Kärlekens lag

När fullbordades Mose lag och ersattes av kärlekens lag? Vid Jesu död och uppståndelse! När vi förstår djupet av vad som faktiskt hände på korset, så förstår vi hur lagen helt och fullt har upphävts.

 

Jag sammanfattar det så här:

På korset utgöt Han som är kärlekens eviga förråd, alltså Gud själv, sin kärlek till varje människa genom en judisk rabbis blod och sår, Jesus Kristus. Kärleken fullbordade lagen och nu är vi fria att leva, att älska, och att ta emot av Guds godhet.

Lagen förstördes inte; den fullbordades och åsidosattes när den uppslukades av Guds oändliga kärlek uppenbarad genom Jesus Kristus.

 

Nu lever vi heligt genom kärlekens lag. Mose lag har aldrig lyckats göra någon rättfärdig, men genom Jesu rättfärdighet är vi nu heliga. Guds kärlek i oss är kraften som bevarar oss i ett rent liv. Kärleken gör att vi håller Guds bud att tro på Herren Jesus Kristi namn och att älska varandra. Den kärleken gör att vi söker det bästa för andra.

 

Det var detta Paulus beskrev i Romarbrevet 13:8-10:

 

Var inte skyldiga någon något, utom i detta att älska varandra. Den som älskar sin nästa har uppfyllt lagen. Buden: Du ska inte begå äktenskapsbrott, Du ska inte mörda, Du ska inte stjäla, Du ska inte ha begär och alla andra bud sammanfattas i detta ord: Du ska älska din nästa som dig själv. Kärleken gör inte sin nästa något ont. Alltså är kärleken lagens uppfyllelse.

 

Amen.

 

Varukorg
Rulla till toppen