Du har inga varor i korgen
En gång för alla
En gång för alla
Många menar att Gud kan göra vad som helst, men anser inte att Han har gjort så mycket hittills. Man anstränger sig hårt för att förmå Gud att vidröra, hela, sända väckelse och välsignelse, medan man verkar blind för vad Jesus redan har gjort.
Kort sagt, många vet inte vad de har. Vi finner det lilla uttrycket, ”en gång för alla” i Hebreerbrevet, kapitel nio och tio. ”En gång” lämnar inte något utrymme för missförstånd. Det betyder att det som omtalas inte ska upprepas, det hände vid en specifik tid i historien. ”För alla” eliminerar frågor; ingen är exkluderad, oavsett kultur, religion, kön eller etnisk tillhörighet. Det Jesus gjorde, gjorde Han en gång för alla.
Jesu död tog itu med det som skilde Gud och människa åt, nämligen människans synd. Tvärtemot vanligt tänkesätt, vände sig Gud inte bort ifrån människan på grund av synden. Nej, det var människan som vände sig bort ifrån Gud. Gud sökte kärleksfullt efter Adam efter hans syndafall, medan Adam gömde sig. Gud lämnade inte den förste mördaren; det var Kain, som ”lämnade Guds närvaro” (1Mos 4:16). Johannes skriver att om vårt hjärta fördömer oss, är Gud större än vårt hjärta och vet allting. Alternativt, när vårt hjärta inte fördömer oss, är vi frimodiga inför Gud (1Joh 3:18-20). Gud vet att synden som fördömer oss redan är betald av Jesus. Även om vi kanske tvivlar och som ett resultat av det förlorar vår frimodighet, ser inte Gud annorlunda på oss på grund av synd. Evangelium beskrivs ibland som ”för bra för att vara sant”, men det är sant. Vad du än har gjort ser Gud på dig med kärlek. Betyder det att vi ska synda? Absolut inte! Synd förstör våra liv och skadar vår själ. När vårt hjärta fördömer oss tappar vi frimodigheten. Däremot ifrån Guds hjärta är Hans kärlek gentemot oss oföränderlig.
Fiendskapen mellan Gud och människa var lagens bud, och de naglades fast på korset och utplånades av Jesus en gång för alla. Gud tog itu med hela världens syndproblem (1Joh 2:2). Guds nåd har uppenbarats och är tillgänglig för alla. När vi gensvarar på vad Jesus har gjort blir vi nya skapelser i Kristus. Det nya livet inom oss påverkar vårt känsloliv, våra relationer, äktenskap, vår ekonomi och varje område i våra liv. Den nya skapelsen helgar oss och hjälper oss att leva rättfärdigt.
Försonad en gång för alla
”Men Kristus kom som överstepräst… och en gång för alla gick Han in i det allra heligaste, inte med bockars och kalvars blod utan med sitt eget blod, och vann en evig återlösning.” (Hebr 9:11-12)
Hur meningslöst är det inte att förlita sig på egna ansträngningar. Vår oförmåga att befria oss själva är uppenbar; Jakob 4:17 säger ”Den som vet att göra det goda men inte gör det, han syndar.” Vi läser också, ”Ty den som håller hela lagen men bryter mot ett enda bud är skyldig till allt” (Jak 2:10). Ingen kan leva upp till denna standard. Om du är 99 % lydig hjälper det inte, du är ändå “skyldig till allt”.
Det finns ingen proportionell välsignelse. Om vi är 10 % lydiga, får vi inte 10 % välsignelse. Om vi är 90 % lydiga, får vi inte 90 % välsignelse. I stället är det så att om vi är 99,9 % lydiga, kommer vi ändå under förbannelsen till 100 %. Detta borde göra att alla kapitulerar och erkänner att vi behöver Guds nåd, vilket är anledningen till att lagen var given. Ibland får jag frågan, ”Peter, tror du inte på Guds bud?” Naturligtvis gör jag det, jag tror på lagen och att den fyllde det syfte som den var ämnad för. Buden var inte till för att göra oss heliga, utan för att visa oss att det inte finns något hopp utanför Guds nåd. Många idag missbrukar de tio budorden genom att hålla före att de är vägen till helighet och rättfärdighet, medan Paulus säger att det är lagen som uppväcker begäret i oss att synda. Det är Jesus i oss, som får oss att leva ett heligt liv.
Hebréerbrevets författare fortsätter, ”… hur mycket mer skall då inte Kristi blod rena våra samveten från döda gärningar, så att vi tjänar den levande Guden?” (Hebr 9:13-14) Djurens blod åstadkom en tidsbegränsad helighet för det judiska folket. Jämför detta med Jesu blod, som renar våra samveten från döda gärningar. Lägg märke till att reningen äger rum i våra samveten! Vad är det våra samveten inte längre är medvetna om? Svaret är klart; ”döda gärningar”, vilket helt enkelt betyder våra egna religiösa ansträngningar. Det kan vara böner, kyrkobesök,
bibelläsning, offrande, eller vilka ritualer vi än utövar för att bli heliga. Många kristna lever med en ständig medvetenhet om synd. Man krälar i stoftet, med böner som “Oh Gud, förlåt mig, jag är så misslyckad! Jag kommer ödmjukt inför dig med alla mina tillkortakommanden.” Märker du hur självcentrerade dessa ord är? Hela fokuset ligger på vår egen oförmåga. Jesu blod utgöts för att rena vårt samvete från självcentrering och förtröstan på egna ansträngningar. Istället vänder vi vår uppmärksamhet till den Ende som kan frälsa oss.
Synden utplånades en gång för alla ”… men nu har Han trätt fram en gång för alla vid tidernas slut för att genom sitt offer utplåna synden.” (Hebr 9:26)
Mose byggde tabernaklet efter den bild han hade fått ifrån himlen, med morgon och aftonoffer, brännoffer, syndoffer och försoningsdagsoffer; som presenterades i tabernaklet. Dessa offer var till för att täcka folkets synder, men det räckte bara för en tid. I skarp kontrast ser vi nu på Jesus som tar itu med synden en gång för alla. De temporära offren i Gamla Testamentet kunde aldrig ”fullkomna dem som träder fram” (Hebr 10:1), medan Jesu offer har gjort oss ”fullkomliga för evigt.”
Vi fokuserar så mycket på vad vi själva gör och våra egna ansträngningar, medan vi sorgligt nog vet så lite om vad Gud har gjort genom Jesus Kristus. Jesus betalade i förväg för varje synd vi någonsin skulle komma att begå.
Betyder det att synden är harmlös? Inte alls; synden ruinerar våra liv. Bibeln säger klart, ”synda inte”. Lägg märke till hur jag betonar detta, om och om igen, i min undervisning, precis som Paulus gjorde. När vi undervisar i evangeliet, menar en del att det ger oss en ursäkt för att synda. Det är inte många predikanter idag, som behöver göra en paus i sin predikan och förklara; ”förstå mig rätt, jag uppmanar dig inte att synda”. Detta på grund av att de flesta predikanter inte predikar det evangelium som Paulus predikade. När vi riktigt predikar Jesu fullbordade verk på korset, behöver vi då och då påminna varandra att vi inte är frälsta till synden, utan ifrån synden. De som predikar ett blandningsbudskap av nåd och lagiskhet behöver aldrig göra sådana förklaringar, som Paulus gjorde.
Helgad en gång för alla
”Och i kraft av denna vilja är vi helgade genom att Jesu Kristi kropp blev offrad en gång för alla… därför att genom ett enda offer har Han för alla tider gjort dem som helgas fullkomliga” (Hebr 10:10-14).
Några frågar, vi hör så mycket om nåd, behöver vi inte tala om helgelse också? Här har du svaret; vi har blivit helgade genom vad Jesus gjorde en gång för alla. Helgelse kommer samma väg som frälsning; det är ett verk av Gud. Lägg märke till vad det står i de följande versarna:
”Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. Trofast är Han som har kallat er, Han skall också utföra sitt verk” (1 Tess 5:23-24).
Vem kommer att helga dig fullkomligt? Vem vill ställa fram dig utan fläck? Vem är trofast? Vem är Den som kommer att göra det? Svaret är Fridens Gud; Han kommer att utföra det.
Judas skriver, ”Han som förmår bevara er från fall och ställa er inför sin härlighet, fläckfria och jublande den ende Guden, vår Frälsare, genom Jesus Kristus, vår Herre – Honom tillhör ära och majestät, välde och makt före all tid, nu och i all evighet” (Jud 24-25).
Vem är mäktig att hindra oss från att snubbla och falla? Vem är mäktig att ställa fram oss felfria? Jesus Kristus, Den Ende Guden! Vad är vår del? Att ge Honom pris och ära, nu och i all evighet.
Sluta att fördöma dig själv. Sluta med att be böner som degraderar vad Gud har gjort. Ibland hör vi böner, ”Gud, ta inte den Helige Ande ifrån mig, Gud kom till mig med Din Ande, och öppna ditt öra till mina böner.” Vad är detta för slags bön? Det var så man bad under det Gamla Förbundet. Vi behöver naturligtvis inte be Gud att inte ta Sin Ande ifrån oss, Jesus har redan lovat att Hans Ande alltid ska vara med oss. Vi behöver inte be Gud att vara med oss; Jesus Kristus är i oss!
Gud kommer naturligtvis att lyssna på våra böner, eftersom Jesus redan har iordningställt svaren på det vi ber om. Man ber, ”O Gud, kom och besök oss”. Gud besökte människor i Gamla Testamentets tid, men inte nu längre. Nu bor Han permanent på insidan av oss. I det Gamla Förbundet strävade man att få Gud att göra något. Nu lever vi i det Nya Förbundet. Det vi behöver har Jesus redan gjort, en gång för alla. Vårt fokus är att ta emot det som Jesus redan iordningsställt för oss.
Bekänn att Jesus en gång för alla, har skaffat bort dina synder, befriat dig, gjort dig helig och fullkomlig. Det betyder inte att andra ser dig fullkomlig. Nej, absolut inte, Gud däremot ser dig helig, felfri och fullkomlig för Han ser dig igenom Jesus. Jesus är i dig och du i Honom. Om du tycker det är svårt att riktigt förstå detta, så fokusera ännu mer på Jesus. Vänd dig till Honom, Han vill fullborda det, Han är trofast.
Sann helighet, överlåtelse och rättfärdighet i ditt liv kommer inte genom att du fokuserar på din insats, men insatsen Jesus gjorde på korset. När du håller fokuset på Jesus framverkar Han sin helighet i dig. Han gör verket och vi prisar Honom. Förlita dig på Jesus, vila i Honom; Han kommer att fullborda sitt verk i dig!
Peters blogg