Är det BÅDE OCH eller ANTINGEN ELLER som gäller?

Två korta uttryck på bara ett par ord vardera, men vilken enorm skillnad de har i betydelse. Och vilken enorm skillnad i våra liv när vi förstår hur dessa uttryck används när det gäller det nya förbundets sanningar. Är det ”både det gamla och det nya förbundet” eller ”antingen det gamla eller nya förbundet” som gäller? Är det ”både lag och nåd” eller ”antingen lag eller nåd”? Svaren på dessa frågeställningar innebär en stor skillnad när det gäller alla områden av våra liv; frälsning, helgelse, tillväxt, tjänst, böneliv och familjeliv etc.

GUDS LÖFTEN ÄR  ”BÅDE OCH”, INTE ”ANTINGEN ELLER!”

Alla Guds löften har fått sitt ”JA” i Kristus. (2 Kor 1:10, Rom 8:32.) Därför finns ingen anledning att köpslå med Gud och säga: ”Om jag avstår från det här löftet, kan jag då istället få vad som utlovas i ett annat löfte?”

Uppfyllelsen av Guds löften är för alla! (Rom 1:10-13, Rom 8:32.) Det är alltså inte ”antingen dem eller mig”, utan ”både dem och mig.” Gud är rik nog för oss alla! Därför kan vi lägga bort all avundsjuka och konkurrens-mentalitet och istället stå tillsammans och uppmuntra varandra.

DE TVÅ FÖRBUNDEN ÄR ”ANTINGEN ELLER” OCH INTE  ”BÅDE OCH”

Det är antingen det gamla eller det nya förbundet, inte både det gamla och det nya förbundet på samma gång, som gäller. Detta är mycket viktigt för oss att vara medvetna om. Vi kan inte läsa något här och något annat där och automatiskt tro att allt gäller oss idag. Det gamla förbundet var baserat på Mose lag och var giltigt fram till korset. Det nya förbundet började vid korset, uppståndelsen och pingsten och är det enda som gäller nu. Låt oss titta på några av de skriftställen som bekräftar detta.

Hebr 8:6-7: … Han är medlare för ett bättre förbund, eftersom det är stadfäst med bättre löften. Ty om det första förbundet hade varit utan brist skulle det inte behövas plats för ett annat i stället . Hebr 8:13: När han talar om ett nytt förbund, har Han därmed förklarat att det förra är föråldrat…

Det gamla förbundet (med hela sitt system) är nu över. Offrandet av annat blod gäller inte längre, (det var aldrig bra nog för att ta bort synden). Nu är det bara Jesu offer som gäller! Den årliga vägskatten på bilar är ett bra exempel på detta ifrån nutid. Om vi kör runt med ett kontrollmärke för 2008 så vet vi att det inte är giltigt för år 2011.

Jesus uppfyllde lagen i det gamla förbundet och Han var det perfekta lammet som offrades en gång för alla för att ge evig förlåtelse för synder! Nu är det inte längre nödvändigt med fler offer för att få syndernas förlåtelse, eller för att få välsignelse från Gud. Ett helt nytt förbund har inträtt, med bättre villkor och bättre löften, och detta fungerar på ett helt annat sätt.

Detta är viktigt att ha i åtanke när man läser Bibeln, därför att där finns både det gamla och det nya förbundet beskrivet. Vi kan lära oss mycket av det gamla förbundet, särskilt i skuggbilderna av Jesus, men vi måste komma ihåg att vi idag inte lever i det gamla förbundet.

Låt oss titta på några exempel. I Gamla testamentet står det att Gud inte kommer att glömma synd intill den tredje och fjärde generationen. I kristna kretsar så har det undervisats en hel del märkliga saker baserat på detta skriftställe, men det är viktigt att se vad det nya förbundet säger: …”deras synder och överträdelser skall jag aldrig mer komma ihåg”, Hebr 8:12 och Hebr 10:17.

I det gamla förbundet står det att Gud inte kommer att glömma synden och nya förbundet säger att Han aldrig mer kommer att komma ihåg synden. Detta visar att det finns ENORMA skillnader mellan det gamla och nya förbundet.

I det gamla förbundet, kan vi också läsa om David och hur hans synd gjorde att hans son måste dö. Många tänker därför att när något dåligt händer med någon troende eller deras barn, så är detta Guds straff för en synd som de har begått. Men då måste vi ställa oss denna viktiga fråga: Har då Jesu kors verkligen medfört någon förändring? Eller är det så att det som hände i det gamla förbundet också sker i det nya förbundet? Nej, mellan dessa två förbund står ett väldigt kors som har fört med sig en enorm förändring! Varför behöver varken vi eller våra barn utstå Guds straff på samma sätt som David i samband med att vi har syndat? Eftersom GUDS SON led i vårt ställe och tog straffet för alla våra synder på sig. Johannes döparen säger om Jesus: ”Se Guds lamm som tar bort världens synd.”

Ett sista exempel handlar om Guds välsignelser. Detta är ju en mycket viktig fråga. Hur får man del av Guds välsignelser? I det gamla förbundet står det tydligt i 5 Mos 28:1-2 att välsignelserna kommer om vi lever helt perfekt. Många tänker kring detta avsnitt att om man är lydig till 40 procent så kommer en 40-procentig välsignelse och om man är lydig till 90 procent så kommer en 90-procentig välsignelse. Men det står där att man måste uppfylla ALLT (100 procent) för att bli välsignad. Så detta är inte evangelium om Jesus utan föråldrad undervisning ifrån det gamla förbundet – judendomen. Det är ett annat trossystem. Jesu namn nämns inte i 5: e Mosebok 28. Men vi vet att den enda lösningen är att Jesus kom som den ende som var perfekt till 100 procent och vi får nu del av välsignelsen i Honom! Han har tagit förbannelsen för alla överträdelser. I det gamla förbundet blev folk välsignade på grund av sina egna gärningar, i det nya förbundet är vi välsignade på grund av Jesu gärning! När vi vet detta så kommer vi in i trons vila.

Något att fundera vidare på: Medförde Jesu kors någon förändring angående saker som vårt böneliv, tillbedjan, helighet, rättvisa? Undervisar vi från judendomen och det gamla förbundet, eller från Nådens Evangelium i Jesus Kristus? Bygger vi på egna gärningar eller håller vi fast vid Guds gåvor av nåd till följd av Jesu fullbordade verk?

SJÄLVRÄTTFÄRDIGHET OCH GUDS RÄTTFÄRDIGHET ÄR ”ANTINGEN ELLER” OCH INTE  ”BÅDE OCH!”

Det nya testamentet är fullt av skriftställen angående detta. Se till exempel Rom 10:3-4, Fil 3:8-9 och Rom 3:20-24.

Självrättfärdighet baseras på våra egna gärningar och våra egna liv. Hur väl vi presterar kan variera en hel del från en dag till en annan. Guds rättfärdighet däremot bygger på Jesu gärningar och liv och är därmed konstant på 100 procent. Evangeliet, de goda nyheterna, är att vi har fått Guds rättfärdighet som en gåva i samma ögonblick som vi accepterade Jesus som vår Frälsare. Wow – vilken sanning! Gud ser oss som rättfärdiga till 100 procent! Självrättfärdighet och Guds rättfärdighet får inte blandas ihop.

Vi kommer aldrig till Gud baserat på vår egen självrättfärdighet, utan på grund av Guds rättfärdighet given till oss som en gåva. Våra egna gärningar är inte tillräckliga för att vi ska förtjäna frälsning, helande, Guds favör, etc. Det enda som fungerar är Jesu fullbordade verk! Alltså är vägen öppen för alla!

Artiklar

One comment

  1. keijo leppioja says:

    Herren välsignelse till er alla med ny kraft till ,att gå vidare må Herren ger och växa till Herrens rättfärdighet är min mål idag med igen och bära korset och bära frukt i livet med den Heliga Ande som hjälper oss alltid och leder oss och andvänder oss ,halleluja ,tack med välsignelse ,keijo södertälje

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *